Wat kun je als jonge marketeer leren van Billie Eilish?

DoorJay Engels

22 mei 2024

Vorige week donderdag precies om middernacht zaten fans als een gek op hun streamingdiensten te wachten totdat het nieuwe album van Billie Eilish uitkwam. Maar hoe krijg je het nou voor elkaar dat zo veel mensen speciaal op jouw album wachten?

Marketing

Ten eerste heeft marketing een hele grote rol in het gek maken van je fans. Hoe Billie dit heeft gedaan is door verschillende billboards te huren over de wereld. Denk aan Australië, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Op de billboard zelf stonden cryptische lyrics van haar nummers zoals “She’s the headlights I’m the deer” of “Did I cross the line?”. Haar naam stond nooit op de billboard zelf. Wel merkte fans haar logo “blohsh” op

Socials

Eilish veranderde haar profielfoto naar een blauwe tint en deelde een foto met in de beschrijving “Do you know how to bend?” Ook voegde ze al haar volgers toe aan der “Close friends list” op Instagram. Op deze story’s posten ze een Lo-Fi foto met daarop haar hand en een foto van d’r middenrif tattoo.

Fans zelf

De fans spelen natuurlijk ook een hele grote rol in het promoten van een album al helemaal als het gaat om de fans van Billie Eilish. Als een grote detective groep gingen ze alles wat er maar gepost werd in twijfel trekken. Waarom is dit blauw? Kunnen we wat vinden in d’r vorige albums? Wat betekenen de billboards? Hierdoor spoelde heel Instagram, Tiktok, Twitter en Reddit vol met theorieën en analyses.

Na de aankondiging

Zelf na de aankondiging van het album was Eilish niet klaar. Tijdens een “listening party” georganiseerd door Billie zelf waar een groepje mensen al stukjes van de nummers kon horen. Was de originele regel “geen telefoons” maar tijdens het evenement werd er gezegd “film wat je wilt, plaats het waar je wilt”. En zo vloeiden de sociale kanalen weer vol met “snippets”.

Na de release

Zelfs na de release zijn mensen nog bezig met theorieën. Fans kunnen het niet geloven dat Eilish 3 jaar heeft gedaan over tien nummers. De theorie die nu heel sterk rond gaat is de “ILOMILO” theorie afkomstig uit haar eerste studioalbum “WHEN WE ALL FALL ASLEEP WHERE DO WE GO”. 

Om de theorie even kort samen te vatten: ILOMILO is de titel van een puzzelspel uit 2010 met twee poppetjes, ILO en MILO. MILO is blauw en ILO is rood. Hit me Hard and Soft, de titel van het nieuwe album heeft een blauwe kleur. Fans denken dat dit een Part 1 van de 2 is. Deze theorie wordt ook nog versterkt door het einde van het laatste nummer “Blue” waar Eilish zegt “But when can we hear the next one?”

Conclusie

Post hier en daar gewoon wat teasers en stukjes tekst en laat verder de fans jouw “Promotie” zijn. Zo simpel is het. En dan blijft er maar een vraag over. “When can we read the next one?”