OV te laat? Niet je tijd, wel je geld terug!

DoorKaylee Sambo

16 januari 2024

Je herkent het wel: je loopt naar je perron en je ziet in het rood +15 bij jouw traject staan. Niet alweer toch? Het is alweer de derde keer dat er vertraging is bij het ov en alweer de derde keer dat je te laat staat in Magister. Je voelt je machteloos en hebt het gevoel dat je elke week weer teleurgesteld wordt door de het ov. Niet getreurd! Wist je dat je een vergoeding kan krijgen? Lees meer om erachter te krijgen wanneer je recht hebt op deze vergoeding!

Vertraging in het ov

Vooral ’s tijdens de spits merk je dat het ov vaak erg druk en vertraagd is. Bus 22 vanaf Sloterdijk of vanaf Amsterdam Centraal is hier een goed voorbeeld van. Als het gaat om de NS komt gemiddeld 91,5% van de treinen op tijd aan of heeft een vertraging van minder dan dan 5 minuten. In de top 10 van trajecten met de meeste vertraging staat een traject met Amsterdam Centraal maar liefst vijf keer in de lijst! Het traject Rotterdam Centraal – Tilburg heeft de meeste vertraging: bijna een op de drie treinen is daar meer dan 5 minuten te laat.

NS

De NS heeft een regeling waarbij je geld kan terugkrijgen bij vertraging. Eerst moet je controleren of je überhaupt recht hebt op de terugbetaling. Vergoedingen die lager dan €2,30 zijn, wanneer een langere reistijd van tevoren is aangegeven of situaties van overmacht zoals een landelijke storing worden niet uitbetaald. Zijn geen van deze opties aangevinkt? Top! Dan kun je door met het invullen van een korte vragenlijst.

Je kan met en zonder een NS account geld declareren. Als je geen NS account hebt moet je een extra vragenlijst invullen. Hoeveel geld je terugkrijgt ligt ook aan de soort abonnement je hebt. Bij gebruik van het studentenreisproduct krijg je €2,32 bij een vertraging tussen de 30 en 60 minuten en €4,64 bij een vertraging van meer dan 60 minuten.

Mocht je geen gebruik maken van het studentenreisproduct en heb je een ander abonnement dan heb je recht op meer geld. Dit kun je allemaal vinden op de vergoedingentabel. Wanneer je een claim indient, zal de NS deze beoordelen. Als je aan de voorwaarden voldoet, dan ontvang je compensatie voor de vertraging.

GVB

Bij de GVB geldt een iets andere vergoedingsregeling. Taxikosten worden vergoed als de laatste rit van de dag uitvalt en er geen vervangend vervoer binnen 20 minuten wordt geregeld na de vermelde vertrektijd van de rit. Daarnaast worden er ook taxikosten vergoed bij een vertraging van meer dan 60 minuten, op voorwaarde dat er geen ander openbaar vervoer beschikbaar is.

Bij het indienen van een claim moet je een vergoedingsformulier invullen. Je laat ook de transactie voor de taxikosten zien. Na het verzenden van het formulier probeert de GVB binnen 15 dagen antwoord te geven op jouw verzoek.