Geweld in supermarkten neemt toe

Supermarktketen Albert Heijn neemt maatregelen om personeel te beschermen tegen intimidatie en geweld. De naambordjes worden vervangen door de tekst “Wij zijn Team Albert Heijn”. Volgens de supermarktketen nemen agressie, geweld en overlast in de winkels toe.

Veiligheid

De afgelopen jaren is er een zorgwekkende toename van geweldsincidenten in supermarkten door heel Nederland. Wat ooit een veilige omgeving was voor gezinnen en dagelijkse boodschappen, wordt nu steeds vaker het toneel van agressie en geweld.

Oorzaken

Er zijn meerdere oorzaken van geweld in de supermarkt. De Covid-19 pandemie heeft een aanzienlijke invloed gehad op het gedrag van mensen. De onzekerheid, angst en economische druk die de pandemie met zich meebracht, hebben geleid tot verhoogde spanningen en frustraties. Deze emoties kunnen gemakkelijk escaleren in openbare ruimtes zoals supermarkten, waar mensen zich vaak dicht op elkaar bevinden.

Ook is er een zichtbare verandering in hoe mensen omgaan met elkaar in publieke ruimtes. De samenleving lijkt minder tolerant te worden, en kleine ergernissen kunnen sneller uitmonden in agressief gedrag.

Intimidatie

Het idee achter het weghalen van de naambordjes is dat winkelpersoneel zich minder geïntimideerd voelen als ze niet meer bij hun naam aangesproken worden. “Heel veel van mijn collega’s hebben veel moeite met de naambordjes, omdat ze vaak worden gestalkt. Zelf heb ik daar geen last van. Ik ben wel eens bekogeld met een brood, maar daar kon ik achteraf wel om lachen”. Aldus Steven Vessies.