Voor het eerst sinds de deelname van Celine Dion in 1988 heeft Zwitserland het Eurovisie Songfestival gewonnen. Een overwinning die extra speciaal is, de artiest die mee deed namens Zwitserland, Nemo, is de eerste non-binaire artiest die op het grootste muziek evenement ter wereld stond. De overwinning van Nemo zorgt er voor dat Zwitserland voor de derde keer het songfestival gewonnen heeft, de eerste keer was ook de eerste editie die overigens ook in Zwitserland gehouden werd.
Het Nummer van Nemo beschrijft hoe het zich doorbrak uit de standaarden en uit de strijd die het met zichzelf. Nemo brak de code om zo te ontkomen en de traditionele genderverdelingen, dit is waarom het nummer The Code heet. The code is ook een aparte song omdat het niet in een enkel muziekgenre valt, van meerdere muziek categorieën zitten er elementen in. Het nummer begint met een alternatieve pop intro en gaat snel over in rock ballad en rap. Nu is de vraag, zitten er overeenkomsten tussen The Code en oudere winnaars van het songfestival?
Tattoo: hoge en lange uithalen
Het eerste nummer dat ik hiervoor had uitgekozen is Tattoo van Loreen. De winnares van 2012 en 2023 heeft met het eerder genoemde nummer een nog grotere hit te pakken gekregen dan met Euphoria uit 2012. Tattoo is een pop ballad en komt met de kern van het refrein ook gedeeltelijk overeen met The Code. Beide nummers vereisen een ongelooflijke kracht in de stem met een aantal hele hoge en lange uithalen. Het voordeel wat Loreen heeft gehad in haar nummer is dat de tussenstukken minder krachtsinspanning vereisen dan het nummer van Nemo.
Dancing Lasha Tumbai: eigenzinningheid als act
Verka Serduchka deed in 2007 mee aan het songfestival met het nummer Dancing Lasha Tumbai. Deze inzending word gezien als een van de meest iconische acts van de laatste jaren. Als je dit nummer luistert zal je waarschijnlijk niet verwachten dat dit veel overeenkomsten zal hebben met Nemo dit jaar maar toch heb ik er een aantal kunnen vinden. De gelijkenissen zitten niet in de muziek zelf maar in de act, beide landen hebben gekozen voor een erg eigenzinnig optreden en choreografie. De choreografie van Zwitserland is wel meer op wat meer breakdance en westerse dans gericht dan de bewegingen van Oekraïne uit 2007.
Stefania: rappen (op een manier die past bij de cultuur van het land)
Het laatste nummer dat ik heb gekozen is Stefania van Kalush Orchestra. Deze inzending won in 2022 het songfestival namens Oekraïne. Normaal gesproken zou de editie van 2023 in Oekraine gehouden worden maar door de oorlog met Rusland kon dit niet veilig en werd het verplaatst naar Liverpool in Engeland. De overeenkomsten die de nummers met elkaar hebben is dat er veel in gerapt wordt op een manier die in de eigen cultuur heel bekend en populair is. Meestal is rappen op dit internationale muziekfeest een grote gok om te nemen maar het heeft voor deze deelnemers dus goed uitgepakt.
Nu is ook de vraag, hoe schrijf je zelf een goed songfestival nummer? Het belangrijkste is dat je in je nummer een mooie boodschap weet te verwerken. Dat je nummer vocaal sterk moet zijn is ook een eis maar de boodschap van je nummer blijft ook heel belangrijk. Een sterke act lijkt de laatste jaren ook steeds belangrijker te worden sinds de komst van de televoting.
Voor alle songwriters die een droom hebben om ooit naar het songfestival te gaan als deelnemer weet je nu ook wat het belangrijkste is. Als je iets droomt kun je het ook doen!