Cosmetica is niet zonder gevaren

Influencers op sociale media hebben steeds meer invloed op de aankoop van make-up, parfums en persoonlijke verzorgingsproducten. Vooral (hele) jonge consumenten kopen spullen die aangeprezen worden door influencers en dit brengt risico’s met zich mee.

Influencers

Consumenten houden zich volgens de brancheorganisatie minder vast aan vertrouwde merken en kijken in plaats daar van steeds meer naar reviews van producten op platforms zoals TikTok. Daar worden veel producten aangeraden door influencers. Vaak laten ze stap voor stap zien hoe je producten gebruikt en dit bereikt vooral jonge consumenten.

Schadelijk

Mensen proberen dus steeds vaker nieuwe dingen die ze op sociale media tegenkomen. Deskundigen maken zich zorgen, want kinderen worden ook ernstig beïnvloed door hun favoriete influencers. Kinderen vanaf 10 jaar kopen soms al crèmes die oplopen tot 100 euro per stuk. “Los van het feit dat kinderen zulke producten niet nodig hebben, bestaan er producten die je huidlaag dunner maken. Maar zij weten  dat niet en smeren gewoon alles op hun gezicht.” Aldus beauty influencer An Knook op Nos.nl.

Het gebruik van cosmetica onder jonge kinderen is niet alleen fysiek, maar ook mentaal schadelijk. Als kinderen op jonge leeftijd al beginnen met make-up kan dit slecht zijn voor hun zelfbeeld. Ze raken gewend aan make-up en zijn veel sneller onzeker door het voorbeeld wat ze op sociale media krijgen. Ze voelen zich sneller verplicht om make-up te dragen, zodat ze er bij horen en andere kinderen in hun omgeving het ook dragen.  

Oplossing

Een oplossing zou kunnen zijn dat influencers geen cosmetica meer mogen aanbevelen aan jonge kinderen. Dit kan door een leeftijdsbarrière in te stellen op filmpjes. Ook zou er een waarschuwing en leeftijdsgrens op bepaalde producten kunnen komen. Op die manier kunnen kinderen geen producten kopen die schadelijk zijn voor zowel hun fysieke als mentale gezondheid.