MTV, ooit hét kanaal voor muziekvideo’s en popcultuur, stopt eind 2025 met bijna al hun muziekzenders in Europa. Het gaat om kanalen zoals MTV Music, 80s, 90s, Club en Live. Volgens eigenaar Paramount Global verdwijnen de zenders vanwege veranderend kijkgedrag en een wereldwijde reorganisatie. De hoofdzender MTV blijft wel bestaan, maar zal zich meer richten op reality en entertainmentprogramma’s in plaats van muziek.
De beslissing heeft te maken met de verschuiving naar online platforms. Jongeren en studenten kijken steeds vaker muziekvideo’s via YouTube, TikTok en Spotify in plaats van op de televisie. Daardoor verliezen traditionele muziekzenders hun publiek. Paramount zegt dat het bedrijf zich meer wil focussen op digitale content en streamingdiensten zoals Paramount+.
Unplugged
Voor veel mensen die zijn opgegroeid met deze zender betekent dit nieuws het einde van een tijdperk. Waar MTV in de jaren ’80 en ’90 bekend werd door videoclips van grote artiesten, series als TRL en MTV Unplugged, zijn die tijden voorbij. De muziekzenders zullen stap voor stap verdwijnen, te beginnen in het Verenigd Koninkrijk en Ierland, daarna in de rest van Europa, waaronder ook Nederland.

Voor mbo-studenten in de mediawereld is het verdwijnen van MTV’s muziekzenders een interessant voorbeeld van hoe snel de mediaconsumptie verandert. Waar muziek vroeger via tv en radio werd verspreid, ligt de focus nu volledig op online platforms. Dat heeft gevolgen voor hoe artiesten, videomakers en mediabedrijven hun publiek bereiken.
Volgens TotaalTV verdwijnen sommige MTV-kanalen in Nederland zelfs al eerder van de kabel, omdat de lineaire distributie in 2025 of 2026 stopt. Voor studenten die zich bezighouden met video, marketing of journalistiek laat dit goed zien hoe belangrijk het is om digitale trends te volgen. In plaats van lineaire televisie draait het tegenwoordig om algoritmes, social media en streaming. MTV probeert daar nu zelf ook in mee te gaan door meer te investeren in online content.
Wat blijft er over van MTV?
De hoofdzender MTV blijft voorlopig bestaan, maar met minder nadruk op muziek. In plaats daarvan komen er meer realityseries, documentaires en entertainmentprogramma’s zoals Catfish, The Challenge en Ridiculousness.
Wie toch vooral voor de muziek komt, zal zijn weg moeten vinden via YouTube, Vevo of de streamingdiensten van artiesten zelf. Daarmee is MTV niet helemaal verdwenen, maar verandert het van een muziekzender op tv naar een merk dat vooral online verder leeft. Zoals Euronews het noemt: “The end of an era, MTV’s music channels will go silent by the end of 2025.”
Einde van een iconisch hoofdstuk
Het stoppen van de MTV-muziekzenders markeert een grote verandering in de mediawereld. Voor studenten in de media is het een moment om bij stil te staan: hoe snel de industrie zich aanpast aan nieuwe technologie en publiekstrends. MTV begon ooit met “Video Killed the Radio Star” — nu lijkt het internet hetzelfde te doen met de muziekzenders van MTV.