
Een bijzonder kunstwerk is tijdelijk in Haarlem te zien. In Teylers Museum staat tot en met 20 juli de David-Apollo van Michelangelo Buonarroti. Het marmeren beeld staat normaal in het Bargello Museum in Florence en reist bijna nooit naar andere landen. Dat maakt deze tentoonstelling extra bijzonder.
De David-Apollo is een fascinerend en bijzonder beeld van Michelangelo. Allereerst lijkt de jonge man halverwege een beweging te zijn. Zijn spieren zijn strak gespannen, terwijl zijn blik naar één kant gaat. Het lichaam is nog niet helemaal af. Het lijkt daardoor alsof hij elk moment in actie kan komen.
Daarnaast zijn kunsthistorici het nog steeds niet eens over wie hij precies voorstelt. Is het de Bijbelse held David, of de god Apollo uit de Griekse mythologie? Omdat Michelangelo het beeld niet af maakte, kun je als kijker letterlijk zien hoe hij te werk ging.
Bovendien krijg je een uniek kijkje in zijn manier van denken en werken: van het ruwe marmerblok naar een bijna levendig lichaam. Daardoor laat het onafgewerkte marmer zien hoe gedetailleerd hij elk stukje van het lichaam bestudeerde en vormgaf. Zo kun je als bezoeker bijna zijn creatieve proces volgen.
De tentoonstelling
In de tentoonstelling ‘Michelangelo. De Laatste Schepper‘ zijn ook veel andere werken van de kunstenaar te zien, zoals tekeningen, gipsmodellen en studies van lichamen. Zo krijg je een goed beeld van hoe Michelangelo stap voor stap werkte: van schetsen op papier tot het uithakken van een marmeren beeld.
Je ziet hoe hij het menselijk lichaam bestudeerde, hoe spieren en bewegingen in elkaar steken, en hoe hij die kennis omzette in levensechte figuren. Voor Michelangelo ging het niet alleen om hoe iemand eruitzag, maar ook om de innerlijke kracht, emoties en geest van zijn beelden. Op die manier probeerde hij zijn kunst zo echt en indrukwekkend mogelijk te maken.
Renaissancekunst
Het museum laat met deze tentoonstelling ook zien hoe belangrijk de Renaissancekunst nog steeds is. Naast het vakmanschap en de schoonheid van de werken, gaat het ook over geloof, identiteit en hoe kunstenaars vroeger naar het menselijk lichaam keken.
Wie het wereldberoemde beeld met eigen ogen wil zien, hoeft dus niet naar Italië. In de historische museumzaal van Teylers, waar het licht mooi over het marmer valt, lijkt Michelangelo’s werk bijna tot leven te komen.