Steeds meer scholen kiezen er voor om cijfers af te schaffen. Volgens onderzoekers zorgen cijfers er namelijk voor dat de focus vooral ligt op het behalen van hoge cijfers, in plaats van op het leerproces. Door presteren als centrale doel te zien, wordt het leren vaak een stuk minder leuk. Studenten worden daarom steeds meer beoordeeld met een onvoldoende, voldoende, goed of studiepunten, om er zo voor te zorgen dat de nadruk minder ligt op het halen van hoge cijfers. Wat vinden studenten en docenten op het Mediacollege hiervan?
‘Ik merk dat ik dit heel erg prettig vind’, verteld Mariska. ‘Als ik ergens een cijfer voor krijg, ben ik eigenlijk alleen maar bezig ben met het cijfer, in plaats van de daadwerkelijke route er naar toe. Ik zou het liefst beoordeeld worden door middel van een reflectiegesprek met de docent en vind het sowieso fijn dat we hier op school niet echt toetsen hebben, maar opdrachten waarin je kunt laten zien wat je kunt’.
Sommige studenten vinden het beoordeeld worden met onvoldoende, voldoende of goed juist helemaal niet fijn. Ze vinden de term voldoende of goed te breed en krijgen liever een cijfer, omdat dat nauwkeuriger zou zijn.
‘Ik vind het vreselijk. Ik heb nu examens en weet door studiepunten en voldoendes die ik krijg niet waar ik nu precies sta en waarin ik nog moet verbeteren’, verteld Kim. ‘Door een cijfer zou ik dat veel makkelijker kunnen inschatten. Het liefst zou ik beoordeeld worden door meerdere cijfers die uiteindelijk een eindcijfer vormen. Dat had ik vroeger ook altijd en dat werkte veel fijner’.
Als docent is het een uitdaging om studenten op de juiste manier te beoordelen. Iedere leerlingen heeft natuurlijk zijn voorkeuren.
‘Als docent geef ik geen cijfers’, vertelt Henk Spee ( docent mediaredactie ). ‘We kijken als docenten op het Mediacollege veel meer naar de ontwikkeling van studenten en nemen dit ook mee naar de uiteindelijke beoordeling. De weg naar het uiteindelijke product toe is vaak veel belangrijker’.
Vanaf volgend schooljaar gaat het Mediacollege aan de slag met een nieuw beoordelingsprogramma, genaamd Simulise. In dit programma staat onder anderen persoonlijke ontwikkeling centraal en is de ontwikkeling van vaardigheden te zien in een profiel. Benieuwd hoe de studenten op het Mediacollege dit gaan ervaren.