Hoe Verstappen viervoudig wereldkampioen werd

DoorCas Roode

25 november 2024

Afgelopen weekend was de GP in Las Vegas. George Russell won de race met een gat van ruim 7 seconden voor Hamilton, maar de ogen waren gericht op Max Verstappen en Lando Norris. Verstappen moest voor de auto van Lando Norris eindigen om zijn vierde wereldtitel op rij binnen te halen, en dat is gelukt. Maar hoe zijn we eigenlijk op dit punt gekomen? Dat lees je in dit artikel!

Seizoensstart

In het begin van het seizoen leek het weer een dominant jaar te worden voor Red Bull, begin maart begon het raceseizoen in Bahrain, waar Max de allersnelste was. Norris daarintegen eindigde hier op de zesde plaats.

Ook in tweede race stond Verstappen bovenaan het podium, en Lando belandde op plaats nummer acht. In race nummer drie kon Max de race niet eindigen, terwijl Norris dat wel kon op de derde plek. In race nummer vier was de Nederlander wederom de snelste, en Norris kwam niet verder dan de vijfde plek. In race nummer vijf zagen we de twee racers voor het eerst samen op het podium. Verstappen won de race met een gat van +13.773. Norris werd tweede, zijn beste resultaat tot nu toe.

Eerste winst

In ronde zes leek de spanning een beetje terug te keren in de strijd om de wereldtitel. Lando Norris won voor het eerst in zijn carrière een GP. In Miami eindigde Verstappen in de kwalificatie nog als eerst maar kon het niet waarmaken in de race. Ronde zeven werd de 27-jarige coureur uit Nederland weer eerste, met de Engelsman achter hem op de tweede plaats. Monaco werd voor het eerst in lange tijd gewonnen door een coureur geboren in het stadstaatje, namelijk Charles Leclerc. In deze race werden er wat minder punten behaald door Max en Lando. Norris werd vierde en Verstappen zesde.

In race negen en tien werd het Nederlandse volkslied weer aangezet, terwijl Lando vanaf de tweede plek moest toekijken. In ronde elf moest Norris net voor het einde toekijken vanaf de tribune, want in viel de McLaren-coureur uit. Max eindigde op plek vijf en vergrootte zijn voorsprong in het kampioenschap.

In de Britse Grand Prix won Engelsman Lewis Hamilton, en eindigde zijn landgenoot Lando Norris op plek nummer drie. Tussen de twee thuiscoureurs wist Max Verstappen de tweede plek te bemachtigen. In Hongarije stond Lando op die tweede plek, en was Max te vinden op plek vijf. In ons buurland België stonden beide racers buiten het podium, waar Max vierde werd en Lando vijfde. Dit jaar worden er zes sprintraces gehouden, waar we al vier van hebben gehad. Max wist er tot nu toe drie te winnen, en Lando maar een.

Eindsprint

Tijdens de zomerstop is de Mclaren verbeterd, en in de eerstvolgende race in Nederland was dat meteen duidelijk. Norris wist Max te verslaan in zijn thuisrace, en dat was niet de laatste keer dat Norris voor Verstappen zou eindigen. Sterker nog, in de drie races die daarna kwamen wist Norris bij alle meer punten te verdienen dan Max. Pas in ronde negentien bereikte de Nederlander de finishlijn eerder dan de Mclaren. In Mexico wist Norris weer het podium te vinden, door tweede te finishen. Max werd hier zesde, waardoor Norris weer punten kon inhalen. Op dat moment zijn er nog vier races te rijden, en was het maar de vraag of Max die voorsprong van het begin ging volhouden

Tijdens de kwalificatie van São Paulo was er veel spektakel. Uiteindelijk moet Verstappen vanaf plek nummer zeventien beginnen (onder meer door een gridstraf in verband met een nieuwe motor), en Norris vanaf plek nummer een. Bekijk hier de samenvatting van de race op YouTube. Het slechte weer in Brazilië zorgde voor veel crashes, maar niet bij Max. Verstappen is in de regen rijden wel gewend, en heeft zo een voordeel tegenover de andere op het circuit. Verstappen haalt mensen links en rechts in, en eindigt op een gegeven moment op de tweede plek door een bandenwissel van andere teams. In totaal waren er vijf auto’s DNF (Did not finish) waaronder ook Franco Colapinto van Williams. De rijder verloor door de natte regen controle over het stuur, waardoor de rode vlag word getoond. Hierdoor konden alle teams gratis banden wisselen, en dus ook voor Max.

Norris had zijn banden kort daarvoor al gewisseld, en stond daarom achter Verstappen. Bij de herstart van de race staat Max tweede, met Esteban Ocon voor zijn neus. Verstappen weet de Fransman in te halen, en rijd de race uit op de eerste plek met een groot gat achter zich. Verstappen is nu de enige ooit die een Grand Prix wist te winnen vanaf tien verschillende startposities. In 2021 wist Hamilton op dit circuit nog te winnen vanaf de laatste plek, het is dus niet het beste resultaat ooit. Norris eindigt op plek zes, waardoor het nu nog moeilijker is om Max bij te houden.

De finale

En dan zijn we bij afgelopen weekend, in deze race kon hij het kampioenschap al veiligstellen. Max moest voor Lando Norris eindigen, het was een van de scenarios voor het kamioenschap. Max reed op een moment zelfs tweede terwijl Norris zesde reed. Max werd later wel ingehaald door het team van Ferrari en Hamilton, en finisht een plekje voor Norris.

Max heeft nu evenveel kampioenschappen als Sebastian Vettel en Alain Prost. Argentijn Juan Manuel Fangio heeft vijf wereldtitels achter zijn naam, Lewis Hamilton en Michael Schumacher hebben er allebei zeven, het meeste ooit.

Buitenlandse media

In het nieuws gaat het veel over Max. Ook verschillende buitenlandse media zoals bijvoorbeeld CNN hebben het over de vierde wereldtitel van Max Verstappen. Op Mailonline is zelfs te lezen dat fans hem onderdeel vinden van de beste rijders allertijden. Hij word gezien als een van de beste coureurs die deze sport heeft gekend. Denken jullie dat Max Verstappen volgend jaar kans maakt op een vijfde titel?

Max Verstappen – 2024 Chinese GP (Foto: Liauzh)

Een gedachte over “Hoe Verstappen viervoudig wereldkampioen werd”
  1. “Denken jullie dat Max Verstappen volgend jaar kans maakt op een vijfde titel?”
    Ja dat denk ik wel, al weet je in de autosport nooit wanneer het gedaan is met je winning streak. Aan de coureur zal het niet liggen, als Red Bull zijn vleugeltjes niet verliest dan komt het volgend jaar ook vast wel goed!

Reacties zijn gesloten.