Fatbikes zijn razend populair geworden de afgelopen 3 jaar, vooral onder jongeren. Maar er gebeuren ook veel (dodelijke) ongelukken mee. Hoe gevaarlijk is zo’n elektrische fiets nou eigenlijk?
Fatbikes zijn elektrische fietsen met hele dikke banden, een groot en breed zadel en gloednieuw kosten ze tussen de 1000 en 3000 euro. Fatbikes zijn vooral populair bij mensen tussen de 10 en 30 jaar.
Ongelukken
Waarschijnlijk heeft iedereen wel een slechte ervaring met elektrische fietsen gehad, of je er nou zelf op zat en een ongeluk kreeg of dat je (bijna) werd aangereden door iemand op een fatbike. Uit cijfers blijkt dat de ongelukken met een elektrische fiets niet afnemen, maar juist toenemen, in tegenstelling tot elk ander vervoersmiddel. Het aantal dodelijke ongelukken met elektrische fiets stegen van 65 in 2019 naar 116 in 2023. Het aantal e-bikes op de Nederlandse weg steeg in die tijd van ongeveer 3 miljoen naar 5 miljoen.
Het valt onderzoekers ook op dat steeds meer relatief jonge mensen omkomen bij een ongeluk met een elektrische fiets. Er zijn in 2023 meer fietsers in het verkeer omgekomen dan automobilisten. Dat blijkt uit de jaarcijfers verkeersdoden van het CBS die woensdag bekend zijn gemaakt. In totaal kwamen 684 mensen om in het verkeer. 270 van hen zat op de fiets. Vaak een elektrische fiets. Recent meldde VeiligheidNL ook al dat fatbike-rijders steeds vaker op de spoedeisende hulp belanden, onder wie opvallend veel jongeren onder de 15.
Rollerbank
Om maatregelen te nemen en ongelukken te voorkomen zijn er sinds kort zelfs rollerbanken speciaal voor elektrische fietsen. Want ze zijn best makkelijk op te voeren. Ze mogen officieel 25 km/u, maar de snelheden van een opgevoerde fatbike kunnen richting de 50 km/u gaan.
De politie haalt dus mensen met een elektrische fiets staande en test de snelheid van hun fiets. Gaat de fiets te hard? Dan bestaat er een kans dat hij wordt meegenomen door de politie. Ook kun je een boete van 290 euro krijgen voor het opvoeren van de elektrische fiets. Onderzoekers zeggen ook dat een helmplicht op elektrische fietsen enorm zou helpen, maar dat het onwaarschijnlijk is dat er een wet voor komt.