In Amerika is Black Friday de dag na Thanksgiving, een dag waarop veel Amerikanen vrij hebben. Tijd genoeg om goed je inkopen te doen dus, en winkeliers proberen klanten te trekken met gigantische kortingen. Veel mensen stellen hun aankopen uit tot Black Friday, om dan bij een goede deal toe te slaan. De kortingen lijken je om de oren te vliegen, maar het is ook oppassen geblazen. Niet elke aankoop is namelijk echt een goede deal, hoe graag de winkel je daar ook van wil overtuigen.
Regels
Er zijn strenge regels opgesteld door de Autoriteit Consument & Markt (ACM) rond aanbiedingen. Een winkel mag niet zomaar een prijs neerzetten en die doorkrassen, maar het product moet daadwerkelijk voor dezelfde prijzen te koop zijn geweest in de afgelopen drie maanden. Als het om een adviesprijs van een fabrikant gaat, moet dat er duidelijk bij staan.
De ACM kan daar hoge boetes voor uitdelen, toch gaan winkels nog regelmatig in de fout. De toezichthouder heeft de afgelopen jaren flink wat boetes uitgedeeld. Het gaat dan bijvoorbeeld om ‘aanbiedingen’ die eerder nog veel goedkoper waren, of waarbij de prijs al maanden zo laag is. Ook zijn er voorbeelden waarbij een product eerst in prijs wordt verhoogd, zodat de aanbieding nog scherper lijkt.
Nep aanbiedingen
Vaak verhogen bedrijven langzaam de prijzen van de artikelen, zodat mensen het niet door hebben en geven dan korting op de verhoogde prijzen. De bedrijven zorgen daardoor dus voor korting wat helemaal geen korting is, maar de gewone prijzen zonder dat de klanten het doorhebben.
Dus wil jij geen nep aanbiedingen kopen, maar ga je voor de beste kortingen aankomende vrijdag? Het beste wat je dan kan doen is op tijd beginnen met het vergelijken van de prijzen, maar dan wel het liefst een half jaar van te voren voor de meest actuele vergelijkingen voor jou favoriete producten!