
De zender 3FM bestond op 11 oktober 2025 precies zestig jaar. Het is een muziekzender van de NPO, waar vooral alternatieve pop en rock wordt gedraaid tijdens de uitzending. De zender is vooral bekend van Serious Request. Ook al is het niet meer zo groot als vroeger, het blijft een belangrijke zender in Nederland.
Vanuit de publieke omroep werd op 11 oktober 1965 een zender opgericht, genaamd Hilversum 3. De eerste uitzending word verzorgd door minister Maarten Vrolijk van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk. Tijdens zijn eerste uitzending zei hij: “Er bestaat in ons land kennelijk behoefte aan een radionet van lichte aard. Deze zender brengt u lichte muziek ter begeleiding van uw dagelijkse bezigheden, en daarom zendt de zender uit tijdens werkuren.”
Met deze woorden schreef Vrolijk radiogeschiedenis. Omdat er sindsdien zoveel meer radiogeschiedenis is gemaakt, had Arjan Snijders op KX Radio wekelijks een programma over vijfig jaar 3FM in 2015. Nu zijn we tien jaar verder, en er zijn vele mooie momenten bijgekomen. Daarom heeft 3FM op Facebook een video van 60 seconden geplaatst met de mooiste momenten van de afgelopen zestig jaar.
Groot feest
Sarah Fluit, oud-leerling van het Mediacollege en huidig werknemer bij de muziekredactie van 3FM, vertelt over het jubileum: ‘’Dit weekend zijn er bij Beeld & Geluid meerdere activiteiten geweest, ter gelegenheid van het zestigjarig bestaan. We hebben de uitzendingen vanuit het museum gemaakt, wat toegankelijk was voor bezoekers.’ Ook was er een tentoonstelling over zestig jaar 3FM, waar je onder andere een studio van vijftig jaar geleden kon bekijken. ‘’Het was erg leuk en gezellig.’’
Maar is radio nog wel de toekomst? Volgens Sarah is de kans dat het volledig verdwijnt klein: ‘’Ik denk dat radio nooit volledig zal uitsterven, omdat veel jongeren het nog steeds luisteren om nieuwe muziek te ontdekken en hun muzieksmaak te ontwikkelen. Zo kunnen ze verrassende nummers horen, die ze anders misschien nooit zouden vinden.’’ Daarnaast speelt social media een grote rol in de marketing van 3FM: ‘’Veel van onze marketing gaat via sociale media, hiermee spreken we direct een andere doelgroep aan, en kunnen we jongeren op een makkelijke manier betrekken bij onze programma’s.’’
Enthousiast
Hier op school zijn leerlingen enthousiast over het feit dat een radiozender al zolang bestaat: ‘’Dat ze al zolang radio kunnen maken, vind ik superleuk en indrukwekkend,’’ vertelt Jopay van Mediaredactiemedewerker. Sil, eerstejaars van dezelfde opleiding, zegt: ‘’Ik luister zeker wel eens naar radio, ook naar 3FM. Ik wist niet dat het nu al zestig jaar bestaat, echt leuk!’’