Elk jaar krijgen zo’n 31.000 mensen in Nederland meer dan tien verkeersboetes. Het was lang onduidelijk hoe groot deze groep verkeershufters precies is.
In 2023 waren er meer dan 31.000 verkeersdeelnemers die meer dan tien verkeersboetes in een jaar kregen. Meer dan 3000 mensen kregen 20 tot 30 boetes. En bijna 300 mensen kregen zelfs meer dan 50 boetes.
Verkeersmisbruikers Mediacollege
Maar hoe staat het eigenlijk met studenten van MA en verkeersboetes?
Tim vertelt dat hij best vaak een boete ontvangt. Vorig jaar heeft hij er ongeveer 11 gekregen. “Ik reed met mijn scooter op het fietspad en wist niet dat er een camera hing. Ongeveer 2 weken later lag er een boete op de deurmat. Daar waren mijn ouders ook niet heel blij mee aangezien ik niet heel veel geld verdien, dus zij moesten het voorschieten. Zo ging het ook bij de andere 10 boetes.”
Soraya daarentegen krijgt vrijwel nooit een verkeersboete. Zij houd zich netjes aan de verkeersregels en vind het onnodig en bizar dat andere dit niet doen. “Hou je gewoon aan de snelheid en andere regels, dan is het voor iedereen veiliger.”
Diego vertelt dat hij zich prima aan de regels houd. Vorig jaar heeft hij 2 boetes ontvangen en die waren volgens hem niet terecht. “Ik reed per ongeluk met m’n groot licht aan en er kwam een politie auto van de tegengestelde richting mijn kant op. Ik kreeg een stopteken en mocht niet eens uitleggen dat het niet de bedoeling was. Een paar weken later lag er een boete in de brievenbus.”
Sofie zegt dat zij in haar hele leven nog maar 1 boete heeft gekregen en dit was voor het fietsen met een telefoon in d’r hand. “Ik zat op mijn telefoon tijdens het fietsen naar school en lette niet op. De boete was terecht en ik heb ervan geleerd.”
Maatregelen
“Het is toch onbegrijpelijk dat een bestuurder met meer dan tien bekeuringen per jaar vrolijk door mag gaan met het onveilig maken van de Nederlandse wegen?”, vindt de organisatie, die strijdt namens nabestaanden en mensen die zelf slachtoffer van verkeersongevallen zijn geworden.
De Mobiliteitsalliantie riep recent op om veel meer te handhaven in reactie op het stijgende aantal verkeersdoden. Dat lag de laatste twee jaar opvallend veel hoger dan het decennium ervoor. Wat betreft de organisatie, waar 25 partijen in samenwerken, moeten boa’s ook kunnen bekeuren en moeten meer camera’s worden ingezet tegen appende bestuurders.