K-pop: van Korea naar de wereld

DoorMorgan Domagala

5 november 2025 , ,

K-pop, oftewel Koreaanse popmuziek, is de laatste jaren uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Waar het vroeger vooral in Azië populair was, luisteren tegenwoordig miljoenen mensen in landen als de Verenigde Staten, Indonesië en Nederland naar K-pop.

Uit onderzoek van Luminate blijkt dat het aantal K-pop-streams wereldwijd met ruim 40 procent is gestegen vergeleken met vorig jaar. Vooral groepen als BTS, BLACKPINK, Stray Kids en NewJeans trekken fans van over de hele wereld. Redenen hiervoor zijn onder andere dat artiesten nu veel gebruikmaken van globale sociale mediaplatformen zoals YouTube, Instagram en TikTok om fans wereldwijd te bereiken.

K-popclips, muziekvideo’s en optredens zijn vaak indrukwekkend, met visueel spectaculaire producties en choreografieën die opvallen. Daarnaast is de Koreaanse overheid actief betrokken bij de muziek- en cultuursector om K-pop internationaal te promoten.

K-pop is dus niet alleen muziek meer, maar ook een belangrijk exportproduct en onderdeel van de wereldwijde popcultuur.

K-pop in de overheid

JYP Entertainment is één van de zogenoemde “Big 3” entertainmentbedrijven in Zuid-Korea, samen met SM Entertainment en YG Entertainment. Deze drie bedrijven hebben grote invloed gehad op de ontwikkeling en wereldwijde verspreiding van K-pop.

J.Y. Park, de oprichter van JYP en een vroeger k-pop idool heeft sinds kort een officiële rol binnen de Zuid-Koreaanse overheid. In 2025 werd hij namelijk benoemd tot co-voorzitter van de “Presidential Committee on Popular Culture Exchange”, een commissie die de culturele export van Zuid-Korea moet stimuleren.Dat betekent dat iemand uit de muziekindustrie nu meepraat over beleid rondom cultuur en media. Het laat zien hoe belangrijk K-pop is geworden voor de economie én de internationale uitstraling van het land. Voor artiesten en bedrijven is dit goed nieuws: er komt meer samenwerking tussen de overheid en de entertainmentwereld, waardoor het makkelijker wordt om in het buitenland op te treden of nieuwe projecten op te zetten.

MAMA Awards

Mnet is een Zuid-Koreaans muziek- en entertainmentkanaal dat eigendom is van CJ ENM, een groot mediabedrijf. Het kanaal richt zich op K-pop, muziekshows en talentenjachten. Mnet speelt een belangrijke rol in de ontdekking en promotie van nieuwe K-popartiesten en helpt mee om K-pop wereldwijd bekend te maken via televisie en online platforms.

Ook organiseert Mnet een van de grootste en meest bekende K-pop prijsuitreikingen in Azië , namelijk de MAMA Awards (Mnet Asian Music Awards). De show begon in 1999 in Seoul, maar wordt tegenwoordig op internationale locaties gehouden om fans wereldwijd te bereiken.

Tijdens de MAMA Awards worden prijzen uitgereikt aan artiesten die het afgelopen jaar veel succes hadden. Er zijn categorieën voor bijvoorbeeld beste groep, beste solo-artiest, beste video en meer. In 1999, bij de allereerste MAMA Awards, gebeurde het stemmen vooral via juryleden en interne beoordelingen van Mnet. Er was toen nog geen online fanstemmen, omdat internetstemmen in Korea pas later populair werden. De prijzen richtten zich vooral op muziekvideo’s van Koreaanse artiesten.

Tegenwoordig kunnen fans van over de hele wereld online stemmen via de Mnet Plus-app en sociale media. De uitslag wordt bepaald door een mix van fanstemmen, streamingcijfers, albumverkopen en een professionele jury.

De MAMA is niet alleen een prijs uitreiking, maar ook een groot spektakel met optredens, lichtshows en samenwerkingen tussen artiesten. Veel fans beschouwen de MAMA Awards als hét hoogtepunt van het K-popjaar.

MAMA 2025

De MAMA Awards van 2025 vinden plaats op 28 en 29 november in het Kai Tak Stadium in Hong Kong. Dat stadion biedt plaats aan zo’n 50.000 bezoekers — een teken van hoe groot de show inmiddels is geworden. Volgens de organisatie keren de MAMA Awards voor het eerst sinds 2018 terug naar Hong Kong. De slogan van dit jaar is “Hear My Roar: uh-heung”, wat staat voor kracht, energie en plezier.

De groep BLACKPINK is dit jaar de meest genomineerde act, zowel als groep als in de solocategorieën. Dat laat zien dat vrouwelijke artiesten in K-pop wereldwijd een grote invloed hebben. We zitten nu in de tweede stem ronde voor de awards en fans online zijn hard aan het strijden om hun favoriete artiesten op nummer een te krijgen. Ook studenten van het mediacollege stemmen mee voor de MAMA awards “Ik hoop dat TWICE de best girl group award wint dit jaar, zegt Jaden student Game artist.

K-pop is vandaag de dag veel meer dan muziek alleen. Het brengt jongeren van over de hele wereld samen, laat creativiteit en talent zien en laat zien hoe cultuur internationale grenzen kan overstijgen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *