Hoe herken je het als een influencer tegen je liegt?

DoorIsabelle Bakker

15 mei 2024

Op elk sociale media platform kom je wel ‘influencers’ tegen.
influencers worden vaak ingezet door bedrijven om reclame te maken voor hun producten.
In ruil krijgen zijeen salaris of mogen de gratis producten houden.

Ook kan het soms flink mis gaan en kunnen deze ‘influencers’ hun kijkers oplichten.
Nu is er een speciale ‘influencer toets’ ontwikkeld om zo de strijd tegen oplichting wordt tegen gegaan.
Maar hoe herken je als kijker dat ‘influencers’ niet eerlijk zijn? En waar kan je opletten voordat je een product koopt?

Wat houdt het diploma in?

Het diploma is speciaal ontwikkeld door de (DDMA) Vereniging voor data en marketing.
Hun willen graag dat er duidelijke regels komen voor ‘influencers’ om zo oplichting tegen te gaan.
Als de toets goed is gemaakt behalen ze een diploma. Ook betekent dat ‘influencers’ op een speciale lijst worden geplaatst. En zo meer kans maken om samenwerkingen te krijgen met grote bedrijven zoals Coco-cola en L’Oréal.
Want bijvoorbeeld deze grote bedrijven weigeren om vanaf nu samen te werken met ‘influencers’ die geen diploma hebben behaald. Nu kunnen ‘influencers’ gratis de toets maken maar vanaf Augustus zullen ze 50,- euro kosten.

Hoe herken je oplichting bij ‘influencers’?

Niet gebruiken van de juiste hashtags
Het kan voorkomen dat je ’tiktoks’ of ‘reels’ ziet van een ‘infleuncers’ die vertelt hoe heerlijk allerlei producten zijn. Als er niet specifiek in de caption van de video’s ‘#add’ of #gesponserd wordt gebruikt en niet wordt vertelt dat de producten op eigen kosten zijn aangeschaft. Moet je even twee keer na denken over hun mening wel zo eerlijk is over deze producten.

@karrewiet

Reclame op social media? Alleen met de juiste hashtag erbij! #karrewiet #viral

♬ Future Famous (Instrumental) – BLVKSHP

Beloven van videoboodschappen
Vaak hadden ‘influencers’ aangeboden om tegen betaling videoboodschappen te maken voor hun kijkers.
Zo kan je een super origineel verjaardag cadeau geven aan jouw vrienden en familie.
Omdat deze onderhandelingen niet op een betrouwbare betaling platform werden onderhandeld.
gingenzo veel ‘influencers’ met de buit er vandoor. En de betaler kreeg nooit de videoboodschap.

Bellen van een telefoonlijn
‘Snapking’ of beter bekend als ‘DieTim’ had beloofd aan zijn kijkers dan ze konden bellen naar een telefoonlijn. Hij vertelde als je lang genoeg aan de lijn bleef zal hij opnemen zodat je een gesprekje met Tim kon aangaan. Zijn doelgroep waren voornamelijk kinderen en konden niet zelf bedenken dat dit geld ging kosten. Tim had ook nooit vermeldt dat dit geld zou kosten.