
Werken bij het tankstation is onwijs leuk als je de verhalen uit de buurt een beetje te horen krijgt. Als je eenmaal een sociale band hebt opgebouwd met de klanten, hoor je alle weetjes en roddels, maar ook veel verhalen uit het privéleven van klanten. Zo hoor je verhalen over mensen die recentelijk vader of moeder zijn geworden, mensen die het financieel moeilijk hebben omdat ze hun baan kwijt zijn geraakt, of mensen die juist heel erg vooruit zijn gegaan in korte tijd. Quint de Wolf vertelt over zijn ervaringen bij tankstation Totalenergies in Beverwijk.
Privé wordt gedeelt.
Zo was er toevallig een keer een klant die mij kwam vertellen over een probleem dat hij had met iemand die ook weleens bij het tankstation kwam. Hij vertelde dat hij haar financieel had geholpen, maar dat zij een drugsprobleem heeft dat wordt aangespoord door haar ex-vriend. Hij zei dat hij haar laatst nog naar een afkickkliniek in Haarlem had gebracht, maar dat ze daar was weggestuurd. Waarom weten we tot op de dag van vandaag nog niet, maar we hebben allebei het vermoeden dat het kwam door herrieschoppen en drugsgebruik. Gelukkig voor hem is het nu niet meer zijn probleem, maar het is toch wel weer een wijze les: niet iedereen is het waard om dichtbij je te houden.
Klein, hecht, maar soms ook pech
Het komt natuurlijk ook weleens voor dat je zo iemand in de winkel hebt die met het verkeerde been uit bed is gestapt. Zo gebeurde het dat er iemand een gasfles wilde inleveren voor statiegeld, maar dat ging niet zoals hij voor ogen had. Hij kwam binnen met een gasfles waar geen statiegeld voor teruggegeven kon worden, omdat het een koopfles was. Daar kon ik niets aan doen, want ja, ik ben ook maar een simpele medewerker. Maar hij moest en zou zijn statiegeld hoe dan ook terugkrijgen voor zijn halflege gasfles.
Toen ik eenmaal naar de fles had gekeken, gaf ik aan dat er een aankoopbewijs nodig was om deze in te leveren. Dat was het moment waarop er iets bij hem knapte. Hij had het bonnetje al drie jaar niet meer en volgens hem was dat niet nodig, omdat hij er al voor had betaald. Dus vond hij dat hij het geld terug moest krijgen. Helaas voor hem was dat niet iets waar ik aan mee kon werken, dus stapte hij over op plan B.
Hij begon voor de voordeur andere klanten lastig te vallen en zei dat het diefstal was. Hij riep dat ze de politie moesten bellen omdat wij hem bestolen zouden hebben. Toen hij eenmaal doorhad dat niemand hem serieus nam, ging hij over op plan C. Hij kwam de winkel binnen en zei dat ik zelf de politie moest bellen, voordat hij de gasfles door het raam zou gooien en het geld zelf zou opeisen.
Dus heb ik de politie gebeld, en ik moet zeggen dat ze er onwijs snel waren. Gelukkig konden zij het oplossen, maar het ging niet helemaal vlekkeloos. Hij was het niet eens met de agenten en wilde de gasfles weer meenemen. De agenten gaven hem een waarschuwing, totdat hij het een goed idee vond om de gasfles richting de agenten op straat te gooien. Daarop kreeg hij een boete voor zwerfafval. Mijn werkdag ging ondertussen gewoon verder, en ik heb nooit meer iets van hem vernomen.
Positieve invloed
Ondanks zulke mindere verhalen blijft het leuk om de vaste klanten altijd bij te kunnen staan met een praatje. Niet iedereen zit er natuurlijk op te wachten dat er een heel gesprek komt als je even snel een pakje sigretten komt halen, maar toch merk je dat iedereen het fijn vindt dat er een altijd iemand klaarstaat om tijd te maken voor de mensen die behoefte hebben aan een beetje menselijk contact. en daar doen we het voor.