Het is vandaag 24 november en dus Black Friday! Dat betekent veel kortingen, veel deals en veel aanbiedingen bij verschillende bedrijven. De meeste mensen smullen als het aankomt op kortingen, daarom wordt er vandaag veel online en in winkels gekocht. Er zijn ook veel bedrijven die er niet aan mee doen en eigenlijk willen dat het wordt afgeschaft.
Black Friday werd in 2005 voor het eerst gehouden in Nederland. Het komt uit de Verenigde Staten en wordt ook steeds populairder in Nederland. Het draait vandaag om hogere kortingen dan normaal. Sommigen kortingen lopen op tot wel 60%. Door de lage prijzen en vaak de trendgevoeligheid van producten die worden aangeboden, is de verleiding bij veel mensen groot om tijdens Black Friday iets nieuws aan te schaffen. De kortingen verleiden je om spullen te kopen die je niet nodig hebt, dit leidt tot overconsumptie.
‘Bedrijven gooien het roer om’
Toch zijn er veel bedrijven die klaar zijn met de koopjesdag en vandaag in staking gaan. ‘Bedrijven gooien het roer om, zo gaan winkels van Dille & Kamille dicht en zetten ze hun online website op zwart, om zo een statement te maken’, schrijft ad.nl. Ook Amazon staakt tijdens Black Friday. De bedrijven doen mee aan Green Friday, een initiatief van Trees for All, dat is een tegenhanger van Black Friday. In plaats van het kopen van nieuwe spullen stimuleert Green Friday om iets terug te doen voor de natuur. Deelnemers die hier aan mee doen planten op 24 november bomen, maken een boswandeling of laten oude kleding repareren.
Lage kwaliteit
Parool schrijft dat producenten geneigd zijn om producten te maken die slecht van kwaliteit zijn dat ze maar een korte levensduur hebben. Acties van Black Friday sporen dan klanten aan om nog meer van deze troep te kopen. Consumenten denken door dat gevoel van schaarse dat ze iets echt nodig hebben, omdat ze het anders mislopen. Ze worden verleid door te zeggen ‘grootste korting ooit’, ‘nog maar 3 op voorraad’, maar ook je inbox stroomt vol met e-mails over kortingen bij de bedrijven. “Ons brein werkt simpelweg zo dat we denken dat de aanbiedingen de beste deals van ons leven zijn”. Bedrijven maken in een hoog tempo producten om aan de gigantische vraag van Black Friday te voldoen. Een deel van die onverkochte producten worden gebracht naar een stortplaats en om dat te voorkomen zetten bedrijven nog hogere kortingen in. De concurrentie leidt uiteindelijk door prijsdruk en snel tot een lagere kwaliteit.
Het is daarom heel belangrijk om goed na te denken of je de spullen die je koopt echt nodig hebt en of er misschien een tweedehands optie is.