Bedrijven gebruiken vaker AI; Wat vinden studenten daarvan?

DoorNiki Troumpas

27 februari 2025

Het percentage van bedrijven die AI, oftewel kunstmatige intelligentie, gebruiken is flink gestegen tegenover de voorgaande jaren. In 2023 gebruikte ongeveer 14% van de bedrijven met 10 of meer werkzame personen een of meer AI-technologieën. In 2024 steeg het percentage met 8,7%.

veelgebruikte technologieën

De bedrijven gebruikte allemaal verschillende vormen van kunstmatige intelligentie. Text mining, de analyse van geschreven tekst, werd het meest gebruikt. Daarnaast werd natural language generation, het genereren van geschreven of gesproken tekst, ook veel gebruikt, schrijft de NOS.

AI-chatbots worden ook vaak gebruikt bij de klantenservice van grote bedrijven. Maar de chatbots geven onduidelijke antwoorden. “De chatbot van de Berskha geeft antwoord op steekwoorden, je vragen worden niet beantwoord, dus het blijft onduidelijk”, vertelde een student van het Mediacollege.

Meest voorkomende bedrijfstakken en bedrijven

AI werd het meest gebruikt op de communicatie afdeling. 58% van de bedrijven in deze bedrijfstak gebruiken AI. Specialistische zakelijke dienstverlening en financiële dienstverlening gebruiken de kunstmatige intelligentie ook meer vergeleken andere bedrijfstakken, schijft het CBS.

Vooral bedrijven met 500 en meer werknemers maken gebruik van AI. 59,2% van de bedrijven die het progamma gebruiken zijn grote bedrijven.

Maar ook kleinere bedrijven maken gebruik van kunstmatige intelligentie. Rogier van Nieuwenhuizen van adviesbureau Rewire zegt, “Het is uitdagender voor kleine bedrijven om met AI aan de slag te gaan. Kleine bedrijven weten niet hoe ze daarmee moeten beginnen. Zij maken daardoor sneller gebruik van standaard software.” 17,8% van de bedrijven hebben 10 tot 19 werknemers in dienst.

Kan AI commercials maken?

Grote bedrijven gebruiken AI ook voor commercials, een voorbeeld van zo’n bedrijf is Coca-Cola. “Ik vind het lui en te makkelijk bedacht, er zijn mensen die gespecialiseerd zijn in het maken van commercials. Het is zonde dat hun talent niet wordt gezien, dat allemaal door een robot”, vertelde een student van het Mediacollege.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *