Van les naar live show: studenten brengen hiphop tot leven!

DoorNoah Langereis

12 maart 2025

Het project LMIPA to Hiphop geeft mbo-studenten de kans om hun technische en creatieve vaardigheden te testen in een echte werkveldsetting. Het draait niet alleen om de show, maar om het proces: van de opbouw van het podium tot het regelen van licht, geluid, beeld en decor. Dit alles gebeurt onder tijdsdruk, net zoals in een echte productie.

In het project werken studenten in verschillende werkgroepen samen om een voorstelling te maken die verschillende kunstvormen combineert: theater, dans, muziek, film en hiphop. Het doel is om een technisch spektakel neer te zetten waarbij alles klopt – van de muziek tot het licht, en van het podium tot de rekwisieten. Daarbij moeten studenten alles zelf regelen, van de planning tot de uitvoering.

De werkgroepen:

  • Decor/doeken/rekwisieten: Deze groep zorgt voor het visuele aspect van de show. Ze bepalen welk decor nodig is, hangen doeken in en zorgen ervoor dat alles er op het podium goed uitziet.

  • Licht/video: Deze groep is verantwoordelijk voor het licht en beeld tijdens de voorstelling. Ze zorgen ervoor dat het publiek het spektakel goed kan zien, zonder dat ze verblind raken. Ze werken nauw samen met de andere groepen om het juiste effect te creëren.

  • Audio: Het geluid is essentieel voor de show. De studenten in de audiogroep zorgen ervoor dat de muziek, stemmen en geluidseffecten helder en goed getimed zijn, zowel voor de artiesten op het podium als voor het publiek.

  • Stagemanagement/rigging: Deze groep zorgt ervoor dat alles op het juiste moment gebeurt. Ze coördineren de op- en afbouw, regelen de veiligheid en zorgen ervoor dat de show soepel verloopt.

Interview met een van de bedenkers van het project “LMIPA to Hiphop”

Docent Ard Boot is een van de bedenkers van het project LMIPA to Hiphop. Hij vertelt over het idee achter het project en wat de studenten hieruit kunnen leren.

Wat zijn de belangrijkste leerdoelen van dit project?
Ard noemt samenwerking, stressbestendigheid en technisch inzicht in complexe situaties als de belangrijkste leerdoelen van dit project. “Studenten moeten onder druk werken, problemen snel oplossen en hun technische kennis toepassen in een live setting.”

Waarom is dit project beter dan normaal lesgeven?
Ard benadrukt dat dit project niet alleen leerzaam is, maar ook veel leuker dan traditionele lessen. “Studenten leren niet alleen de theorie, maar ook hoe het is om onder druk te werken en voor een publiek. Dit is een realistische werkervaring die ze in normale lessen niet zouden krijgen. Het is niet alleen leerzaam, maar vooral ook erg leuk om te doen.”

Wat was de grootste uitdaging van het plannen van dit project?
Volgens de Ard was het grootste obstakel ervoor zorgen dat alle studenten op de dag van de show aanwezig zouden zijn, aangezien het een avondshow is en deelname verplicht is. “Dit vergt veel organisatie en motivatie van de studenten, maar het is cruciaal voor de uitvoering van het project.”

Al met al is “LMIPA to Hiphop” volgens Ard een geweldig project voor de studenten. Ze leren niet alleen technische vaardigheden, maar ook hoe ze onder druk kunnen samenwerken. Het is een ervaring die hen goed voorbereidt op de werkvloer. En het geeft ouders de kans om te zien wat hun kinderen geleerd hebben. Het project is dus niet alleen leerzaam, maar ook superleuk om mee te maken!

De studenten van de opleiding Podium- en Evenemententechnicus op Mediacollege Amsterdam gaan volgende week met het project aan de slag.