Deze week was er in Bunnik een ongeluk op een spoorwegovergang. Daarbij is gelukkig iedereen ongedeerd gebleven. Maar hoe kan zo’n ongeluk nou gebeuren? En is de trein nog wel veilig?
Het aantal incidenten op het spoor neemt de afgelopen vijftien jaar toe. In 2023 gebeurde er zo’n twintig ongelukken met daarbij tien dodelijke slachtoffers. Het aantal slachtoffers was daarmee hoger dan in 2022. Het ongeluk dat in april 2023 gebeurde met een bouwkraan, goederentrein en intercity. Daarbij kwam de bestuurder van de bouwkraan om het leven.
Ook in de trein gebeurt er van alles. In 2023 was het aantal incidenten in de trein ook toegenomen. Hier gaat het vooral over bedreiging tegen medewerkers van NS. Dit gebeurd vaak als een reiziger geen vervoersbewijs bij zich heeft. Een B3-incident word dat genoemd. In 2024 is dat aantal enorm gestegen binnen een kwartaal. Hoeveel van deze incidenten hebben plaats gevonden is niet bekend. Veel daarvan worden namelijk niet geregistreerd.
Bij dit soort incidenten grijpen Prorail en NS in wanneer ze kunnen. Ze staan dag en nacht paraat.