Missverkiezing of misverstand?

DoorIsabelle Bakker

18 oktober 2024

De mooiste glitterjurken, hoge naaldhakken en torenhoge kronen. Misschien ken je het wel: missverkiezingen! Deze bestaan al sinds 1854 en zijn ontstaan in Amerika. Door de jaren heen, en tot op de dag van vandaag, is er kritiek dat missverkiezingen niets meer zijn dan een “vleeskeuring”.
Maar is dat echt zo?

De geschiedenis van missverkiezingen

Missverkiezingen bestaan al decennia lang en werden razend populair in Amerika. In 1854 wilde de Amerikaan P.T. Barnum een missverkiezing organiseren waarbij vrouwen op hun uiterlijke schoonheid beoordeeld zouden worden. Dit idee werd redelijk goed geaccepteerd door het publiek, zolang de organisatie een goede reputatie had.

In september 1921 vond de allereerste Miss America-verkiezing plaats in Atlantic City. De organisatoren van het evenement hoopten dat het organiseren van deze verkiezing zou zorgen voor een langere verblijfsduur van toeristen in de stad. De amateurprijs van deze eerste missverkiezing, die de naam ‘Inner-City Beauty Contest’ droeg, werd gewonnen door de 16-jarige Margaret Gorman, de ‘Miss Washington D.C.’.

Waarom de kritiek?

In 1970 kwam de ‘Women’s Liberation Movement’ (WLM) in actie tegen deze ‘vleeskeuring’.
Waar ze de quote gebruikten ‘we’re not beautiful, we’re not ugly, we’re angry‘. Veel van deze kritiek komt uit de feministische beweging. Het feminisme wil de wereld laten zien dat mannen en vrouwen gelijke rechten hebben in de maatschappij, en dat vrouwen veel meer zijn dan de bestaande vooroordelen.

Waar draait het nu echt om?

De grote focus ligt tegenwoordig vooral op het hebben van een ‘advocacy’. Dit is een specifiek maatschappelijk probleem dat de finalisten onder de aandacht willen brengen. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen zoals body positivity, online pesten, de plasticsoep of huiselijk geweld. Social media wordt vaak ingezet om deze onderwerpen onder de aandacht te brengen.

Ook wordt er vaak geld opgehaald op de meest creatieve manieren voor goede doelen.
Er worden auto’s gewassen, sierraden verkocht en evenementen georganiseerd.

Naast het inzetten voor goede doelen en het promoten van hun ‘advocacy’ op sociale mediaplatformen, leren de kandidaten veel over zichzelf. Vaak komen deze jonge vrouwen onzeker binnen, maar bloeien helemaal op tijdens dit traject. Ze worden zelfverzekerder en durven zich veel meer te laten zien.

Bronnen: https://isgeschiedenis.nl/nieuws/missverkiezingen-door-de-jaren-heen-populariteit-protest