Uit een recent rapport van de onderwijsinspectie blijkt dat 17% van de middelbare scholieren aan het einde van de tweede klas middelbare school nog geen eenvoudige verhalen kunnen schrijven.
Ruim 40% van de vmbo- basis en -kader leerlingen haalt het schrijfvaardigheid niveau 1f niet aan het einde van de tweede klas. Dat is het niveau dat je eigenlijk al voor je van de basisschool afgaat moet hebben. Bij vmbo gemengde en theoretische leerweg is dit zo’n 18%. Op havo- en vwo-scholen is dit cijfer 4%.
Laaggeletterdheid
Het is voor het eerst dat er in Nederland een peiling is gedaan naar de schijfvaardigheid van middelbare scholieren. Hierdoor is het nog niet mogelijk om trends vast te stellen wat betreft schrijfaardigheid. Wel past het volgens de inspectie bij een andere ontwikkeling. Namelijk: de verslechtering van de leesvaardigheid van jongeren.
Dat nu ook schrijfvaardigheid bij een grote groep achterblijft, vindt de inspectie zorgwekkend. ‘Tienduizenden leerlingen lopen serieus risico om laaggeletterd van school te gaan’, zegt Matthijs van den Berg, directeur Kennis bij de Onderwijsinspectie tegen de Volkskrant.
Kijk van leraren
Uit het onderzoek blijkt ook dat maar de helft van de 139 ondervraagde leraren Nederlands vinden dat ze voldoende kennis en vaardigheden beschikken voor het geven van schrijfvaardigheid. Er is daarom ook behoefte aan bijscholing voor leraren Nederlands.
De meeste scholen vinden het belangrijk dat er ook bij andere vakken dan Nederlands aandacht is voor schrijfvaardigheid. Goed formuleren en een tekst opbouwen is bijvoorbeeld ook voor vakken als geschiedenis en biologie belangrijk.
Meer lezen van MaLive? Klik hier