Politici ontdekken TikTok

Met de verkiezingen van 29 oktober in zicht lijkt politiek Den Haag een nieuw strijdtoneel te hebben gevonden: TikTok en Instagram. Waar vroeger debatten en talkshows het verschil maakten, draait het nu om korte filmpjes, trending geluiden en een goed gekozen filter. Politici proberen de jongere generatie te bereiken soms met succes, soms met wat plaatsvervangende schaamte.

Jesse Klaver kiest voor Taki’s en witte Monster

GroenLinks-PvdA-leider Jesse Klaver verscheen onlangs in een video waarin hij verschillende “Gen Z-snacks” test: een witte Monster en een zak Taki’s. Hij noemt het zelf “politiek proeven  alsof smaken en standpunten samenkomen. De video leverde hem meer dan 30 duizend likes op.
Toch rijst de vraag of dit soort content de juiste doelgroep bereikt. De meeste kijkers lijken jongeren onder de 18 te zijn, een groep die nog niet eens mag stemmen. Klaver haalt daarmee veel aandacht, maar waarschijnlijk niet veel nieuwe kiezers.

Thierry Baudet bouwt letterlijk aan zijn boodschap

Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet pakt het anders aan. Onder zijn TikTok-video speelt tegenwoordig Minecraft-parkourgameplay terwijl hij uitlegt waarom hij vindt dat de euro niet werkt. Terwijl iemand in de achtergrond over blokken springt, praat Baudet over Europese economie. De mix van politiek commentaar en gamebeelden oogt vreemd, maar het trekt wel meer views dan normaal gesproken.

Rob Jetten en zijn vriend

D66-leider Rob Jetten doet samen met zijn partner Nico Keenan vrolijk mee aan TikTok-trends die vervolgens op Keenan’s account worden geplaatst. De filmpjes doen het opvallend goed: één video werd zelfs meer dan 3,5 miljoen keer bekeken. Toch is niet iedereen enthousiast. Waar sommigen het verfrissend en menselijk vinden, vinden anderen het juist niks voor een politicus. De combinatie van politiek en TikTok-trends kan snel onserieus overkomen, zeker in een tijd waarin veel kiezers juist behoefte hebben aan inhoud en richting.

Waarom politici dit doen

De strategie is duidelijk: jongeren vormen de toekomst. Hoewel een groot deel van de Gen Z’ers nog niet mag stemmen, hebben ze wél invloed. Ze bepalen het gesprek online, zetten onderwerpen op de agenda en beïnvloeden ouders en oudere vrienden. Politici weten dat aandacht tegenwoordig de belangrijkste valuta is en wie viraal gaat, wint aan zichtbaarheid. Het politieke debat is verschoven van de Tweede Kamer naar de For You-page.

Viraal gaan als verkiezingsstrategie

De nieuwe generatie politici weet hoe belangrijk beeldvorming is. Campagnes gaan niet meer alleen over beleid, maar ook over persoonlijkheid, herkenbaarheid en entertainment. De drang om “in de feed” te komen is groter dan ooit. En hoewel niet iedereen het even serieus neemt, is de conclusie duidelijk: politiek speelt zich anno 2025 net zo goed af tussen de chipszakken, de dansjes en de pixels van Minecraft.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *