De derde keer afrijden met de auto en halverwege een dikke ingreep krijgen, terwijl de tweede keer veel beter ging: waarom zak ik nou steeds? Zoveel mensen die ik ken doen er drie of meer keer over. Is het CBR te streng tijdens het auto praktijkexamen?
“De eerste keer dat ik afreed was ik bijna niet zenuwachtig. Ik dacht bij mezelf dit komt wel goed. Ik had een fietser te laat gezien waardoor ik ben gezakt. Het tweede examen was ik nogal zenuwachtig ik was al een keer gezakt en was ontzettend bang weer te zakken.” Dit is de rij-ervaring van Giovanny (21), die gelukkig inmiddels z’n rijbewijs heeft.
Hoe gaat zo’n praktijk examen nu in andere landen? In alle landen moet je laten zien wat je kunt in de praktijk. Het examen zelf is niet heel anders. Sommige landen doen de theorie dezelfde dag als de praktijk en andere landen, zoals Nederland doen de theorie eerst apart.
Per regio verschilt het slagingspercentage. In de stad is het slagingspercentage het laagst. In de polder is het slagingspercentage een stuk hoger.
Veel mensen geloven dat het CBR te streng is en zij mensen moeten laten zakken. D zou moeten vanwege cijfers en een slagingspercentage. Dit is totale onzin: op het moment dat een examinator je expres laat zakken zetten ze hun eigen baan op het spel. Het ligt dus echt eraan of de examinator je goed vindt rijden of niet.
De keus is dus aan jezelf of je het CBR te streng vindt en anders kan je altijd nog in een ander land afrijden.