Afgelopen maandag kwam het nieuws naar buiten dat Dieuwertje blok is overleden aan de gevolgen van huidkanker. Dieuwertje stond vooral bekend als presentatrice van het sinterklaasjournaal. Als eerbetoon heeft het Bedrijf Tony Chocolonely de chocoladeletter D opnieuw uitgebracht.
Illustrator Björn Remmerswaal kwam met het idee om de chocolade letter terug in de schappen te brengen. Op het platvorm LinkedIn maakte hij een tekening met een oproep erbij. In die oproep had hij diversen chocoladebedrijven getagd. Hij schreef: “zou toch mooi zijn als jullie de letter ‘D’ weer even in de supermarkt leggen en de opbrengst aan KWF Kankerbestrijding doneren?”.
Vlogen de schappen uit
In een korte tijd reageerde het bedrijf Tony Chocolonely op de actie van Björn. Al snel stond de chocolade letter bovenaan de website van Tony Chocolonely. Bij de letter stond een tekstje. In de tekst stond: “Helaas is het trieste nieuws naar buiten gekomen dat Dieuwertje Blok is overleden is aan de gevolgen van kanker”. De opbrengst gaan ze doneren aan KWF Kankerbestrijding. In nog geen 24 uur waren er al 2500 repen verkocht. Ze hebben met deze actie 10.000 euro opgehaald.
Inmiddels zijn de Chocoladeletters uitverkocht. En de gehele opbrengst is gedoneerd aan KWF. Op de website van Tony Chocolonely wordt nog wel benadrukt dat je nog kan doneren via de KWF site zelf. Hier op het Mediacollege vinden de studenten het een goed initiatief. “Als ik het nog kon kopen had ik het zeker gedaan!” vertelt een student. Een andere student zegt: “ik vind het ook goed dat de opbrengst naar KWF gaat.” Als je zelf nog wil doneren kan dat via de website van KWF.
