De Nederlandse Spoorwegen (NS) kondigen een grote vernieuwing van hun treinmaterieel aan: 36 nieuwe Flirt Flex-treinen worden besteld bij Stadler. Volgens NOS kost de order ruim 400 miljoen euro en zijn de treinen vanaf 2030 op het spoor te verwachten.
Flexibel inzetbaar: sprinter en intercity
De nieuwe Flirt Flex-treinen zijn bijzonder doordat ze veelzijdig zijn, NS meldt dat ze zowel als sprinter en intercity ingezet kunnen worden. Deze duale inzetbaarheid moet NS meer flexibiliteit geven in de dienstregeling, zeker nu het aantal reizigers weer toeneemt. Deze flexibiliteit is handig voor studenten die van meer afgezonderde gebieden komen om reistijd te verminderen.
De treinen kunnen tot 160 km/u rijden, wat bijdraagt aan hun intercity-functionaliteit. Verder krijgen de treinen weer het klassieke geel-blauwe NS-uiterlijk, in plaats van de meer recente wit-blauwe stijl.
Grote investering en vernieuwing
NS geeft aan dat deze bestelling past in een bredere strategie voor materieelsvernieuwing. Volgens RTV Utrecht komt hiermee het totaal van nieuwe treinen op 205 stuks, niet alleen sprinters, maar ook dubbeldekkers en intercity’s.
Deze trein vernieuwing bestaat onder andere uit:
- 109 nieuwe ICNG-intercitytreinen van Alstom
- 36 Flirt Flex-sprinters (de recente bestelling)
- 60 nieuwe dubbeldekkers van CAF

NS-directeur Wouter Koolmees zegt hierover:
“Vanaf 2030 verwelkomen we deze nieuwe, moderne trein in een klassieke jas. Geel-blauwe treinen horen al decennialang bij Nederland en dat houden we graag zo.”
Wat betekent dat voor studenten?
Volgens Hart van Nederland zullen de 36 nieuwe Flirt Flex-treinen samen meer dan 8.000 zitplaatsen bieden. Dit kan zorgen voor verlichting op drukke lijnen voor toekomstige studenten, maar helaas hebben studenten van nu er niet veel aan. De hogere snelheid en de intercity-mogelijkheid kunnen ook reisroutes efficiënter maken waarmee je later beter op je werk kan komen als je met het OV reist.
Tegelijkertijd wilde NS met deze investering inspelen op duurzaamheid en betrouwbaarheid: het vernieuwen van de treinen is een manier om de treinreizen voor de lange termijn veiliger en moderner te maken.